fredag 17. desember 2010

Stakkars elgmor♥

Jeg fikk min livs naturopplevelse i dag. Det startet med et møte med ei eldre elgku som lå 10 meter fra veien og inn i skogen når jeg skulle følge Andrea og Sandra til skolen. Hun lå musestille og rørte seg ikke, ikke før vi gikk videre nedover veien. Da snudde hun seg og så etter oss. Jeg ble selvsagt engstelig for at hun hadde brukket beinet og ikke kom seg videre så jeg ringte Thomas som igjen kontaktet viltnemda. Når jeg gikk tilbake fra skolen prustet jeg heseblæsende for jeg var så spent på om hun lå der når jeg kom tilbake igjen også. Og det hun gjorde. Stakkars vakre "lille" dyret. Det lyste hjelpløshet av blikket hennes.
Viltnemda kom akkurat i samme øyeblikk som meg og jeg viste han hvor hun lå. - jeg tror hun har brukket beinet sa jeg for hun reiser seg ikke.
Da gjorde herren meg oppmerksom på ryggtavlen hennes og han ba meg se hvor avmagret hun var. Han trodde dette var ei gammal elgku som hadde fått kreft. Silbeinskreft mener jeg å huske han sa det het. Sannsynligvis var hun blind for hun løp stadig inn i ting. Dette var vanlig, kunne han fortelle. Damen var sannsynligvis ca 19-20 år.
For å få hjulpet elgen så måtte den opp på beina for å være sikker på at det ikke var benbrudd.
Elgen løp da ned mot huset til Lelle og Laila og datt ned fjellskråningen der og ble liggende. Stakkars dyret...
Han måtte få elgen opp i skogen før dødsskuddet ble satt for å unngå å skape noen skader nede i boligområdet.
Så nå ligger legemet i skogen og skal hentes og sjelen har vandret videre til himmelen og alle englene.
Jeg er glad jeg fikk hjulpet deg slik at du ikke ble liggende ute og fryse ihjel.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar